Print deze werkafspraak

Zuyderland “belboom bij spoed”

Telefonische bereikbaarheid voor huisartsen

Zuyderland Medisch Centrum vindt het belangrijk te zoeken naar optimalisatie van de telefonische bereikbaarheid van specialismen bij spoed.
Daarom hanteren we voor 4 vakgroepen (interne geneeskunde, MDL, klinische geriatrie en longgeneeskunde) één centraal spoed telefoonnummer voor huisartsen.
Voor de overige vakgroepen hanteren we de lijst met prio- en spoednummers onder Mijn Regio > Organisaties > Zuyderland spoednummers.
 

Wat betekent dit voor u als huisarts

  1. Het spoednummer 088 - 4599 112 is 24/7 bereikbaar voor álle spoedvragen voor de vakgroepen interne geneeskunde, MDL, klinische geriatrie en longgeneeskunde. Aan de telefonische bereikbaarheid bij spoed voor de overige vakgroepen verandert niets.
  2. Indien u niet het rechtstreekse spoednummer belt maar de telefooncentrale (bijv. omdat u onderweg bent en het spoednummer niet weet) kan de telefooncentrale u niet doorverbinden maar geven zij u het goede nummer door zodat u zelf rechtstreeks kunt bellen.
  3. Bij insturen van een patiënt graag altijd overleg met de specialist van een van deze vakgroepen, vooral om te bepalen naar welke locatie deze patiënt moet.
  4. Indien het spoednummer (088 - 4599 112) gebeld wordt, volgt dit keuzemenu: kies 1 voor interne geneeskunde kies 2 voor maag-, darm- en leverziekten (MDL) kies 3 voor klinische geriatrie kies 4 voor longgeneeskunde.
  5. Het spoednummer is uitsluitend te gebruiken door de huisarts bij een acuut probleem met een patiënt in de huisartsenpraktijk. Het verzoek om eerder opgeslagen 06-nummers of 088-nummers van deze 4 vakgroepen niet meer te gebruiken.
  6. Van 8.00-22.00 uur wordt de huisarts te woord gestaan door de dienstdoende specialist van de betreffende vakgroep. Buiten deze tijden door de dienstdoende arts assistent.
  7. Als de dienstdoende in gesprek is verbreekt de verbinding waardoor u opnieuw moet bellen naar 088 459 9112 en niet naar de telefooncentrale.
  8. Het PRIO-nummer per vakgroep blijft bestaan en is bedoeld voor reguliere vragen met betrekking tot een bekende patiënt van de huisartsen aan de specialist/vakgroep.
  9. Voor alle overige vakgroepen gebruikt u het Prio- of spoednummer (eerder gecommuniceerd).
  10. Voor niet urgente vragen verwijzen we naar de mogelijkheden die Zorgdomein biedt (bijv. e-meedenkconsult, patiëntoverleg, 1,5 lijn PlusPunt en Anders Beter Centrum).

Als bovenstaande mogelijkheden juist worden ingezet, is de verwachting dat de bereikbaarheid voor de huisarts en de kwaliteit van het advies verbetert en de juiste zorg op de juiste plek geboden kan worden.